Çocukluğumdan bu yana yaşadığım kent Erzurum'da kış aylarında 'Rize-Erzurum yolu ulaşıma kapandı' ya da 'yolda araçlar mahsur kaldı' sözlerini sıkça işitirdim. Gazeteciliğe başladığımdan bu yana da sözkonusu güzergahta Karadeniz'i Doğu'ya ve Güneydoğu'ya yaklaştıracağı belirtilen Ovit Tüneli projesi her zaman gündemin ana maddelerinden biri oldu. Stratejik projenin mali tablosu ve yapım süresi düşünüldüğünde kafamızda süslü rüya gibi duruyordu. Devlet arşivlerine göre Ovit Tüneli'ne ilişkin ilk fikir 1880'li yıllarda Sultan 2'inci Abdulhamit dönemindeki Osmanlı'nın kalkınma planında yer almıştı. Proje için ilk adım ise 1930 yılında atıldı. Ancak proje, kazma kürekle yürütülen yol çalışmasından öteye geçemedi.
132 yıldır bölge insanının hayallerini süsleyen Ovit Tüneli, nihayet hayat buluyor. 800 milyon liraya mal olacak dev projenin gerçekleşmesi için en kritik adım nisan ayının sonunda atıldı. Artık, kış aylarında kar nedeniyle geçit vermeyen Rize- Erzurum arasındaki dağlar delinip, geçilmez denen geçitler tünellerle korkmadan geçilir hale gelecek. 2 bin 600 rakımlı Ovit Dağı'nda yapılacak tünel, 14 bin 700 metre uzunluğuyla (2 şerit gidiş, 2 şerit geliş) Türkiye'nin en uzun, dünyanın da 3'üncü en uzun tüneli olacak. Tünelin yapım çalışmalarında mühendislik harikası TDM yöntemi Türkiye'de tünellerde ilk kez kullanılmış olacak.
2015 yılı Kasım ayında tamamlanması düşünülen tünel, en başta Erzurum-Rize karayolunda seyahat standardını yükseltecek. bu güzergahta 5-5,5 saat olan seyahat süresi 2-2.5 saate inecek. Söz konusu proje yalnızca Erzurum'un değil, kuzey ve güneyin kavuşmasıdır. Erzurum da ; bu beraberliğin, kavuşmanın, sosyal ve iktisadi birleşmenin lokomotif rolünü üstlenmiştir. Bu birleşmeden herkes güçlenerek çıkacak. Nesillerin umudu olan Ovit Tüneli, Rize'yi ve bütün Karadeniz'i, Kuzey Kafkasya'yı, Doğu ve Güneydoğu Anadolu ile Orta Asya ve İran'a bağlayacak ulaşım güzergahının en kritik geçişini oluşturuyor. Karadeniz Sahil Yolu'nu İkizdere üzerinden İspir'e, İspir'den de Erzurum'a bağlayacak bu güzergah ticaretten turizme kadar her alanda bölgenin potansiyelini harekete geçirecek stratejik bir proje olarak karşımıza çıkıyor. Karadeniz'i Erzurum'a bağlayan diğer alternatif yollarla kıyaslandığında yılın büyük bölümünde yaşanan kar ve çığ tehlikesi nedeniyle etkin şekilde kullanılamayan Ovit Dağı geçişi açısından da çok büyük önem arz ediyor.
Hatırlatmakta yarar var: Bu proje ile Erzurum denize kavuşacak. Erzurum'da deniz yoluyla ticaret ve sanayi sektörleri önemli bir ivme kaydedecek. Limanlara yakınlık hesaba katıldığında, bir malın minimum sürede ve düşük maliyetle ulaştırılması üretimi de teşvik edecek. Bu proje ile Erzurum bölgenin gelişme trendi bakımından önde gelen iller arasında yer alacak. Tünel diğer kentlerin de sosyo ekonomik performansını artıracak gibi görünüyor. Başbakan Erdoğan'ın ' Çılgın projelerimden biri' diye tabir ettiği bu projenin hayat bulması için öngörülen tarihin gelmesini sabırsızlıkla bekliyorum.