Pazar günü bir internet sitesinde yayımlanan DHA mahreçli bir haber aynen şöyle:
‘Erzurum Halk Oyunları'nın en önemli bölümünü oluşturan 'Hançer Barı'nda meyve bıçaklarının kullanılması tepki çekti. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim üyesi Yrd. Doç….., açılış ve törenlerde sahneye çıkan grupların, Oyun sırasında hançer yerine meyve veya ekmek bıçağı kullanmalarının kültüre ihanet olduğunu savundu.”
Erzurum bir aydır bıçaklama olaylarını konuşuyor.
Erzurum bir ayda bıçaklama olayları yüzünden hayatlarını yitiren gençler için göz yaşı döküyor..
Emniyet Müdürlüğü şehirde bıçaklama olaylarının önüne geçmek için yoğun bir seferberlik içinde.
Vali Öztürk Erzurum Kültürüne bir şekilde suni olarak yerleştirilen Dadaş ve Bıçak ikilemesinin yok edilmesi gerektiğini vurguluyor.
Erzurum’un meselesi bu..
Can emniyeti ve huzur..
Bıçak taşımayla mücadele ve Dadaş Kültürünü güncelleme..
Ama bir akademisyen sanki tüm bunlar olmamış, Erzurum’un ciğerine, kaybettiği gençler, yıkılan yuvalar sebebiyle hançer batmamış gibi bunları söylüyor..
Sanki başka bir şehirde yaşıyor..
Meseleye bak..
Barda niye meyve bıçağı kullanılır da gerçeği kullanılmaz..
Ve de tüyleri ürperten bir yorum:
‘Hançer yerine meyve bıçağı kullanmak kültüre ihanettir’…
Erzurum’da Atatürk üniversitesi Edebiyat Fakültesinde Türk Halk Edebiyatı Ana Bilim Dalı bölümü var..
Orada onlarca akademisyen Türk Halk Kültürünü araştırıyor.
Bu akademisyen hiç onlara danışmış mı?
Merak ettik..
Bizim, Erzurum Kültüründe hançer’in yeri var mı, diye sorgulamış mı?
Biz iddia ediyoruz..
Erzurum Kültüründe Bıçak yoktur..
Dadaşlık ıstılahında bıçak yoktur..
Bar bütünleşmesinde bıçak yoktur..
Var demek için, şu yaşanan olayları görmemek, şu yaşanan acıları fark etmemek, şu anaların gözyaşlarını hissetmemek gerekir.
Erzurum’da yetkililer bıçak taşıma ve bıçaklama olaylarıyla mücadele ederken böyle bir açıklamayı yapmanın ne yeri, ne de zamanı..
Dahasını söyleyelim..
Artık Dadaşlığı yanlış bilinen tariflerden ve tasvirlerden kurtaralım..
Dadaşın eline hançer değil kitap verelim..
Önüne rahle koyalım..
Ağzına rakı değil, zemzem akıtalım..
Olmaz mı…
Değerli Dostumuz İbrahim Aydemir’in ‘Bir Vakitler Erzurum’unda dediği gibi, Dadaş tiplemesini, büyük Türk Mütefekkiri ve kanaat önderi Alvarlı Efe Hazretleriyle bütünleştirelim..
Zira dadaşlığın gerçek ifadesi O’dur..
Alvarlı Efe Hazretleridir..
Gelin, dadaşlığı kurtaralım..
Gelin..