At sahibine göre kişner…
Türk darbı meseledir bu..
Bu forrmatı ister aileniz, ister işyeriniz, isterseniz şehir için düzenleyin..
Sorun varsa ve sahip konumundaki sizseniz, meselenin kaynağı sizdedir.
Erzurum’da sosyal ve ekonomik kırılganlık had safhada..
Yaşam düzeyi gün geçtikçe düşüyor..
İl, geçmiş on yılına göre ciddi bir imaj kaybı yaşıyor.
Sosyal duruş, ekonomik konum göçüşüyor.
Dadaşlık kavramına erozyon musallat oldu.
Niye..
Biz, meseleyi tarif ederken, kendi penceremizden bakacağız..
Yani Basın açısından, medya perspektifinden..
Erzurum son yıllarda sosyal, kültürel ve ticari olaylarıyla tanıtımı açısından hayli geride.
Basında asparagasçılar türedi, gibi basit bir sebebe sığınmayacağız..
O zaten bir sosyal vaka ve trajedi..
Ayıbımız, yüz karamız..
Bir il, sosyal hareketliliğiyle fark edilir.
Bu olgu ekonomik hareketliliği sağlar..
Sosyal canlılık, ekonomiyi tetikler..
Bunun olabilmesi için, medyanın o şehri hergün tüm yönleriyle aktarması lazımdır..
Asayişinden kültür olaylarına, sağlıktan eğitime, ekonomiden siyasete varıncaya kadar ilin dile getirilmesi, vurgulanması bir ihtiyaçtır..
En azından o şehir medyasının görevi budur.
Sürekli hareketlilik, devinim hem tanıtıma katkı getirecek, hem de o şehirde yaşama zevkini artıracak, renkliliğini de çeşitlendirecektir.
Erzurum’a bakın..
Güya basının gailesi Erzurum sevdasıdır..
Bunu nasıl göstereceksiniz, elbette ki eserinizle..
Erzurumluluk samimiyetinizi, ilinizi tanıtarak, aktararak yapacaksınız..
Peki öyle mi..
Doğu Anadolu Bölgesinde Erzurum artık bir cazibe merkezi değil..
Ekonomik ve sosyal veriler bakımından Malatya ve Elazığ’ın gerisinde..
Van da Erzurum’u geçmek üzere..
Hakikat bu..
Bunun basınla ne ilgisi var diyeceksiniz, söyleyelim..
Abone olduğumuz haber ajanslarının bu illerdeki çalışmalarını uzun zamandır izliyoruz..
Bir haber ajansı Erzurum’dan günde ortalama dört haber geçiyor..
Devlete ait haber kaynaklarının ise ortalaması daha düşük..
Ayna Doğudaki diğer illerdeki haber sıklıklarına bakıldığında, ciddi bir farklılık göze çarpıyor..
Malatya’dan her gün verilen haber sayısı ortalaması tamı tamamına 20.
Erzurum’un dört katı..
Her gün ve her gün..
Van’da 12, Elazığ’da 11..
Kars bile Erzurum’u solladı.
Günlük ortalama şehir haberi sayısı 8’in altına inmiyor..
Erzurum’da kamu kuruluşlarının bültenlerini, günlük hava durumu haberlerini çıkarsanız, ortada Erzurum pek yok..
Malatya’da hergün en az 20 haber geçen ajans, kurgu mu yapıyor, hayır..
Öyle asayiş olayları da yok..
Bu ilde hergün cinayet de işlenmiyor..
Ama bakıyorsunuz, hergün STK’ların,kamunun özel haberleri var..
Hiçbiri bülten değil..
Malatyalı meslekdaşlarımız illerini haberlerle tanıtma adına ciddi bir gayret sarf ediyorlar..
Malatya sevdaları gerçek..
Dikkat ettik..
Tekrar haber var mı diye?
Rast gelmek mümkün değil..
Elazığ öyle, Kars öyle…
Erzurum’da ilçelerin kurtuluş haberleri bile birkaç gün sonra veriliyor..
Önceden de söylemiştik, Vilayet basın bürosundaki meslekdaşımızın olağanüstü gayretleri ve bültenleri de olmasa kamudan kimsenin haberi olmayacak..
Bizde aynı haberler bir haftada en az üç kere tekrar ediliyor..
Takla attıran attırana..
Bazı gazetelerin özel haberleri, ajanslar tarafından kaynak gösterilmeden kullanılıyor..
Mesele günü geçiştirmek..
İstenirse ve aksi iddia edilirse tek tek ortaya koyarız.
Hem de ajans isimlerini de vererek..
Diyebilirsiniz ki, canım ajanslardan haber almayın..
Tercihtir olabilir..
Biz, imkanları güçlü ajansların Erzurum konusundaki umursamazlıklarına dikkat çekmek istedik zaten..
Meselemiz, bunların üstüne üstlük bir de Erzurumluluk söyleminde bulunmaları..
Yoksa yerel gazeteler onların çok ilerisinde..
Yarın bir gün bu ajansların yöneticileri, es-kaza, yahu şu adamlar ne yapıyor diye sorgulasa ve Allah korusun işten çıkarmalar olsa, Erzurum’u dile getirmekten erinenler, Erzurum bize sahip çıkmıyor diye ünleyecekler..
Yahu siz Erzurum’a ne kadar sahip çıkıyorsunuz da sehabet bekliyorsunuz diyen de olmayacak.
Sırtını Erzurum’a dönmüş vaziyette bir Erzurumluluk..
Yani mesele basından başlıyor..
Ve anlaşılıyor ki, bir ilin medyası o il konusunda ne kadar samimiyse, o yörenin kalkınmama şansı yok…
Gelelim haberlerin kalitesi ve çeşitliliğine..
Yerel seçimler var önümüzde..
Bu güçlü ajanslarda seçimlerle ilgili haber yok..
Sanki Erzurum’da seçim yapılmayacak?
Malatya’da her gün en az sekiz seçim haberi var..
Her partiden görüşler aktarılıyor..
Erzurum ise sıfır çekiyor..
Haberlerde ekonomi yok..
Kapanan açılan şirket sayıları, aylık TÜFE, Yatırım Teşvikleri, Faal vergi mükellef değişimi, aylık kamu harcamaları, Yeşil kartlı sayısı, protestolu senet durumu, ilde kullanılan kredi açılımı, Erzurum’da sanki yaşanmıyor..
14 enstitüsü olan üniversitede bilim adamlarının çalışmaları yok zannedersiniz.
Kamu kuruluşları durgunluk içinde, diye düşünceye kapılırsınız..
Hepsi var..Varda haber ederek hem Erzurum’u tanıtmak hem de sosyal ve ekonomik canlılığa öncü olmak gibi bir niyet yok Erzurum medyasında..
Bakın iki ay önce bir yılı geride bıraktık..
Kamu kuruluşlarının 2008’de Erzurum’da ne yaptığına değgin kaç haber okudunuz?
Bu kuruluşların 2009 programlarıyla ilgili kaç habere rast geldiniz?
Ne araştıran, ne de bunları mesele eden bir medya var..
Tabi sözümüz haberleri geçen ajanslar yoğunlukludur..
Emin olun çoğu tabela hizmeti veriyor..
Sözün özeti, Erzurum’daki sosyal ritim ve ekonomik ahenk bozukluğunda medyanın ciddi katkısı var..
Değişim mi lazım..
İşe önce medyadan başlanılmalı..
Kim yapacak derseniz…
Allah var ne gam var..